Az Anatóliából származó, hettita eredetű, majd perzsáktól átvett és római pantheonba emelt Mithrász (latinul Mihras, görögül Μίθρας) harcos fényisten ünnepe a téli napfordulóra esett, míg Jézus születése szeptember végére. Amikor Konstantin birodalmi vallássá emelte a kereszténységet, a katonai arisztokrácia által közkedvelt Mithrász alakjával olvasztatta össze Jézusét.
Így lett az addig passzív társadalmi ellenállást tanító, híveit vértanú halálra ösztönző, békés zsidó istenből egy harcos zsidó-római isten. Nicea előtt Jézus híveinek tilos volt még saját életük védelmében is fegyvert ragadni. Nicea után viszont elvárták, hogy a hitet fegyverrel is megvédjék, ha kell.
Az eredeti, december 25-re eső, már a hivatalos államvallás részét képező Fényünnep Rómában a Dies Natalis Solis Invicti, azaz a Legyőzhetetlen Nap Születésnapja nevet viselte és Aurelius császár vezette be i.sz. 274-ben.
A karácsonyt tehát csak átvette a kereszténység.
Mithrász szobra a Vatikánban
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7b/Mithras_vatican.jpg)
Türk és szláv népek
Ami a Római Birodalomban Mithrász ünnepe volt (a neve számértéke egyébként 360, míg a részben Mithrász inspirálta gnosztikus Abraxas-é 365), az a belső-ázsiai türk népeknél a Sötétség Elmúlása, azaz Kara-čun,
A türk hatásra vették át a szláv nyelvek illetve a román is - december 21-e mindenhol a sötétség elmúlásának napja.
|
Korochun - a kereszténnyé tett türk-szláv Fényünnep
A Karácsony, vagy másként Karacsúny ősi ünnepünk. A kerecsensólyom is innen kapta nevét, mint a Nap madara. Amikor egy magyar Boldog Karácsonyt kíván, valójában ősei hitét vallja meg.
De mi a helyzet a Nagy Istennő vallásával?
A Nap az Istennő fia a görög és más ókori mitológiában is. Héliosz Theia fia - Theia a Látás istennője, a tisztánlátás kötődik hozzá. Mezopotámiában Utu/Shamash Ningal (Nagy Úrnő) fia, akinek a későbbi mitológiában Ishkur a mennydörgés istene, Ereshkigal, a Föld Nagy Úrnője és Inanna a Mennyek Úrnője.
Az eredeti ősvallásból átvett isteni leszármazási rend világosan rekonstruálható:
A Nagy Anya fia a Napisten, akinek testvére a Leány - aki azonos a Nagy Istennővel. Ezt erősíti meg, hogy Ereshkigal, a Föld Nagy Úrnője, a Földanya is testvéreként őrződött meg.
A sumerek nem tehettek róla, hogy nem értik az ősi misztériumot, hogy a Leány, az Anya és az Öreganya egy Istennő három személye. Nem értették, hogy miként lehet a Fiúisten egyszerre fia és testvére a Nagy Istennőnek.
A téli napfordulót, mint a Napisten, a Fiúisten születése napját már az ősidőkben is ünnepelték.
Az eredeti ősvallásból átvett isteni leszármazási rend világosan rekonstruálható:
A Nagy Anya fia a Napisten, akinek testvére a Leány - aki azonos a Nagy Istennővel. Ezt erősíti meg, hogy Ereshkigal, a Föld Nagy Úrnője, a Földanya is testvéreként őrződött meg.
A sumerek nem tehettek róla, hogy nem értik az ősi misztériumot, hogy a Leány, az Anya és az Öreganya egy Istennő három személye. Nem értették, hogy miként lehet a Fiúisten egyszerre fia és testvére a Nagy Istennőnek.
A téli napfordulót, mint a Napisten, a Fiúisten születése napját már az ősidőkben is ünnepelték.
No comments:
Post a Comment